گزارش اولین روز برگزاری کلاس‌های المپیاد پنجم؛ استقبال منتورها از ایده‌های نوجوانان | پرواز ایده‌ها با دو بال خیال و واقعیت

اولین روز از کلاس‌های پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، کلاس‌ها در هشت گروه به نام‌های کانسپت، برتر، نگاه، ستاره، ابرقهرمانان، مهر و ماه، هیجان و راما، کلاس‌بندی شده‌اند.

ابتدا در هر گروه منتورها درباره چگونگی برگزاری کلاس‌ها، اهداف کلاس توضیحاتی دادند و بعد بچه‌ها به نوبت از تجربیات خود و کارهایی که در زمینه سینما و انیمیشن انجام دادند، گفتند.

در گروه راما، اشکان رهگذر منتور و مونا شاهی مربی آن هستند. رهگذر گفت: ایده را باید صید کرد یعنی باید آن را در روزمرگی پیدا کرد. سراغ موضوعاتی بروید که روی شماها تاثیر گذاشته نه موضوعاتی را انتخاب کنید که در حال حاضر روی بورس است.

مونا شاهی ادامه داد: در ابتدا شما باید انتخاب کنید که می‌خواهید برای جشنواره فیلم بسازید یا برای این‌ که مردم آن را ببینند و حرفی برای گفتن داشته باشید.

رهگذر افزود: لزوما ایده داشتن شرط نیست. همیشه بخشی از وقت‌تان را صرف دیدن کنید، مثلا سفر رفتن یا دیدن آثار دیگران. باید سعی کنید آرشیوی از کارهای دیگر فیلمسازان داشته باشید و راجع به آن‌ها مطالعه کنید تا بتوانید آن کار را بشناسید.

در کلاس گروه هیجان، نادره ترکمانی منتور و وحید نامی مربی است. ترکمانی در باره چگونگی ایده‌ها گفت: ما جلسات کاملا دوستانه داریم. هر چیزی که در ذهنتان دارید را به ما بگویید‌. هر ایده‌ای یک هدفی دارد. ایده‌ها بهتر است رئال باشد. باید نظرمان راجع‌به ایده‌های بقیه بگوییم. البته باید این را بگویم که ایده‌های شما خیلی خوب بود و من را غافلگیر کرد.

وحید نامی ادامه داد: مهم است که ایده‌ها از زیست‌ تجربی و زندگی‌ ما گرفته شود.

در گروه مهروماه امیر فیضی منتور و الهام آقالری مربی است. فیضی درخصوص اینکه چگونه یک ایده پخته داشته باشیم، گفت: وقتی ایده‌ای به ذهن می‌رسد باید روی آن کامل فکر کنید؛ بعد هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را روی کاغذ بنویسید و روی آن فکر کنید تا آن را پخته‌تر کنید.

آقالری گفت: باید بتوانیم درباره ایده‌های همدیگر نظر بدهیم یا حتی آن‌ها را نقد کنیم. باید به ایده‌های همدیگر کمک کنیم تا یک ایده عالی بالا بیاید.

در گروه کانسپت بابک نکویی منتور و پورآرین مربی است. نکویی درباره رسیدن به یک ایده گفت:  برای پیدا کردن ایده یک الگویی وجود دارد تحت عنوان what if یا چی می‌شد اگر، است. با این الگو می‌توانیم سوالاتی را مطرح کنیم مثلا چی می‌شد اگر پدر من یک خلبان بود؟ یا هر سوال دیگری را می‌توانیم مطرح کنیم.

در گروه نگاه، حسین قناعت منتور و چاوشی مربی است.

قناعت گفت: کاری که خودم سال‌ها است انجام می‌دهم این است که ایده‌هایم را در دفترچه یادداشتی می‌نویسم. یاد بگیرید هر آن چیزی که بر شما تاثیر می‌گذارد را به عنوان ایده یادداشت کنید و در ذهن‌تان نگه ندارید. این نوشته‌ها طرح‌هایی هستند که می‌تواند فیلمنامه‌های بلند شوند.

در گروه برتر، فرهاد توحیدی منتور و عماد سامانیان مربی است. فرهاد توحیدی توضیح داد: ما به عنوان نویسنده و فیلمساز ابتدا باید خیلی خوب دور و برمان را نگاه کنیم و ببینیم چه می‌گذرد. باید ببینیم در زندگی با چه چیزی روبه‌روایم. ما اوایل کار ناپخته هستیم و خیلی اتفاق می‌افتد که شما یک ایده در ذهن دارید، آن را می‌نویسید و بعد متوجه می‌شوید چه‌قدر متفاوت با ایده اولی است. این فاصله بین ذهن و کاغذ را تکنیک پر می‌کند. اگر به تکنیک اشراف نداشته باشیم آن کار درست از آب در نمی‌آید.

در گروه لیلا میرهادی منتور و مهدی برزکی مربی است. لیلا میرهادی در رابطه با  تفاوت بین عنصر خیال و واقعیت گفت: ما خالق ذهن خودمان هستیم، ما برای انتقال واقعیت‌ها از خیال استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم از خیال و واقعیت به عنوان دو بال در سینما استفاده کنیم، که پیام خودمان را به مخاطب منتقل کنیم، فقط برای انتقال حرف خودمان از  خیال استفاده می‌کنیم چراکه خیال کمک می‌کند به مخاطبان تصویر نشان دهیم، سینما ادبیات نیست، سینما تصویر است، پس خیال کمک می‌کند واقعیت‌ها را لطیف‌تر نشان دهیم، ما در وجود خودمان هم از خیال استفاده می‌کنیم همچنین در انیمیشن‌ها، ما برای تجربه تصورها، می‌توانیم آن‌ها را در خواب دیدن و رویا پردازی انجام دهیم. یک هنرمند می‌تواند با فکر و خیالش واقعیت‌ها را لطیف‌تر نشان دهد.

در گروه ابر قهرمانان، مرجان اشرفی‌زاده منتور و نواب محمودی مربی است. اشرفی‌زاده گفت: طرح‌هایتان را به زبان خودتان ترجمه کنید تا بدانید که آیا به طرحایتان می‌رسید یا نه. ما بیشتر مواقع نیاز به پژوهش داریم، طبیعتا الان برای پژوهش‌های میدانی زمان نداریم اما  ممکن است پژوهش‌ها بتواند به شما برای طرحتان کمک کند. این اطلاعات علمی کمک می‌کند تا خوب ببینید. تخیل و علم، ارتباط دوسویه دارند؛ اینکه اطلاعات عملی داشته باشید کمک می‌کند تا شخصیت‌سازی و به فانتزی‌ها و تخیل‌ها فکر کنید. بهتر است که ذهن‌تان را باز بگذارید و به ضعف ذهن‌تان فکر کنید.

 

گفتنی است که پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ۱۷ مهرماه تا ۲۱ مهر ماه به صورت برخط برگزار می‌شود.